Hoppa till sidans innehåll

Måndagsträningen


Måndagar samlas vi vid Rådåsgården kl 18:00 för intervalllöpning. Se film från måndagsträning våren 2016

 

Löpning i ett något högre tempo varvas med inslag av vila och effekten blir att du så småningom kan hålla det högre tempot under längre och längre sträckor.

Intervallträning leder till bättre kondition, löpstyrka och snabbhet. Vi alternerar med tiden för hårt arbete/vila och intensitet mellan träningstillfällena för betona de olika delarna, kondition, löpstyrka och snabbhet .

Programmet varierar mellan gångerna och presenteras via Facebookgrupperna Lidköpings VSK och Löpträning i Lidköping, vanligtvis en till två dagar före träningsdag.

Klubben försöker att hålla 4-5 olika löpträningsgrupper vid varje måndagsträning.

Varje träningspass på måndagar leds av utbildade och cerifierade Löptränare/ Löpledare.

Träningspassets upplägg:

  • Kort information om passet, syfte.
  • Uppvärmning i lägg jogg utifrån gruppens nivå, 5-10 min
  • Löpstyrkeövningar med egen kroppsvikt, 5-10 min
  • Löpskolnnigsövningar för att förbättra rörlighet för löpningen, 5-10 min
  • Intervaller anpassade för respektive grupps nivå - ca 15-20 min
  • Nerjogg i lätt fart, 5-10 min
  • Stretch, 10 min

 

Nybörjargrupp

Lidköpings VSK arrangerar en Nybörjargrupp för de som vill komma igång att springa, 10 träningar vår och höst.

Denna Nybörjargrupp är i ett samarbete med Svenska Friidrottsförbundets satsning "Sverige på fötter"

I vår startar Nybörjargruppen "Lidköping på fötter" den 3 april kl 18:00, Rådåsgården.

 

Grupp 1:

Anpassad för dig som klarar spring en distans på 5-7 km med farten 6-7 min/km, men kan behöva stanna och gå ibland. Målet är efter ett halvår, att du ska klara springa 7-8 km utan att stanna. Du tränar 1-2 gånger per vecka där löpning är ett av dina träningspass.

 

Grupp 2:

Anpassad för dig som klarar springa ungefär 7-10 km med farten 5:30-6:00 min/km. Du tränar regelbundet 2-3 gånger per vecka där löpning är ett av dina träningspass.

 

Grupp 3:

Passar dig som klarar springa en mil med farten 4.45-5.30 min/km. Du tränar löpning, skidåkning, orientering eller motsvarande konditionshöjande aktivitet 2-3 gånger/ vecka.

 

Grupp 4:

För de som springer i en fart med 4:00--4:45 min/km. Du tränar löpning, skidåkning, orientering eller motsvarande konditionshöjande aktivitet 2-3 gånger/ vecka.

 

Grupp 5:

För de som springer milen under 40 min, eller har som målsättning att klara det. Du har förmåga att springa under 4:00 min/km och har ambitioner att förbättra dina tider ytterligare. Du tränar löpning, skidåkning, orientering eller motsvarande konditionshöjande aktivitet 4-5 gånger/ vecka.

 

Total träningstid varierar mellan 50 -70 min för de olika grupperna.

Uppdaterad: 2016-12-27 14:02
Skribent: Claes Ekberg
Epost: This is a mailto link

Välkommen till Rådåsgården

Rådåsgården

Banner_rund

Klubbens huvudsponsorer:

 Bahco Cup

                                     Destination Läckö-Kinnekulle

Postadress:
Lidköpings VSK - Orientering
Rådåsgården Råda
53196 Lidköping

Kontakt:
Tel: 0510-14324
E-post: This is a mailto link

Se all info