Hoppa till sidans innehåll

Måndagsträningen


På måndagar samlas vi kl. 18.00 för intervallöpning vid Rådåsgården.

Måndagsträningen är glädje, gemenskap och hög puls!
Intervallöpning innebär löpning i ett något högre tempo som varvas med inslag av vila. Effekten blir att du så småningom kan hålla det högre tempot under längre och längre sträckor. Intervallträning leder till bättre kondition, löpstyrka och snabbhet.

Varje träningspass leds av utbildade och cerifierade löpledare. Vi erbjuder 4-5 olika grupper vid varje måndagsträning. Grupp 1 håller det lägsta tempot och grupp 5 det högsta. Varje grupp har minst två löpledare som ansvarar för passet och för att hålla ihop gruppen. Total träningstid varierar mellan 50-70 minuter.

Längden på intervallerna varierar mellan passen och följer ett särskilt program. Det blir en bra variation av tiden för hårt arbete, vila och intensitet mellan träningstillfällena. Antalet intervaller är olika för de olika grupperna.

Ingen föranmälan - det är bara att komma. Det går bra att prova ett par gånger därefter behöver du bli medlem i Lidköpings VSK. Själva träningen är avgiftsfri.

Måndagens program annonseras på vår facebook sida senast dagen innan.

Nybörjargrupp och barn- och ungdomsgrupp

En nybörjargrupp för vuxna finns under tio tillfällen vår och höst. Då har vi också grupper för barn- och ungdomar från 6 år och uppåt.

Läs mer om nybörjargruppen

Läs mer om löpträning för barn- och ungdomar

Löpare redo för intervallträning

Träningspassets upplägg

  • Kort information om passet och syftet
  • Uppvärmning i lätt jogg utifrån gruppens nivå, 5-10 min
  • Löpstyrkeövningar med egen kroppsvikt, 5-10 min
  • Löpskolnnigsövningar för att förbättra rörlighet för löpningen, 5-10 min
  • Intervaller anpassade för respektive grupps nivå, 15-20 min
  • Nerjogg i lätt fart, 5-10 min
  • Stretch, 10 min

Grupp 1
Passar dig som klarar spring en distans på 5-7 km med farten 6:00-7:00 min/km, men kan behöva stanna och gå ibland. Målet är att du efter ett halvår ska klara springa 7-8 km utan att stanna. Du tränar 1-2 gånger per vecka där löpning är ett av dina träningspass.

Grupp 2:
Passar dig som klarar springa ungefär 7-10 km med farten 5:30-6:00 min/km. Du tränar regelbundet 2-3 gånger per vecka där löpning är ett av dina träningspass.

Grupp 3:
Passar dig som klarar springa en mil med farten 4:45-5:30 min/km. Du tränar löpning, skidåkning, orientering eller motsvarande konditionshöjande aktivitet 2-3 gånger/ vecka.

Grupp 4:
Passar dig som springer i en fart med 4:00-4:45 min/km. Du tränar löpning, skidåkning, orientering eller motsvarande konditionshöjande aktivitet 2-3 gånger per vecka.

Grupp 5:
För dig som springer milen under 40 min, eller har som målsättning att klara det. Du har förmåga att springa under 4:00 min/km och har ambitioner att förbättra dina tider ytterligare. Du tränar löpning, skidåkning, orientering eller motsvarande konditionshöjande aktivitet 4-5 gånger per vecka.

 Se film från måndagsträning våren 2016

Uppdaterad: 15 MAR 2020 17:28 Skribent: Erika Andrén

Välkommen till Rådåsgården

Rådåsgården

Banner_rund

Klubbens huvudsponsorer:

 Bahco Cup

                                     Destination Läckö-Kinnekulle

Postadress:
Lidköpings VSK - Orientering
Rådåsgården Råda
53196 Lidköping

Kontakt:
Tel: 051014324
E-post: This is a mailto link

Se all info